Josje Hudig


NYDNI

No! You don’t need it
“Too much junk, not enough joy
Too much waste, not enough eco-solutions
Too much exploitation, not enough fixing”

- NYDNI





Wat valt er te redden in de modebranche?

Fast fashion zorgt voor disbalans tussen koopzucht en bewuste keuzes maken.

Ik heb gemerkt dat door sociale media en advertenties vooral jonge vrouwen worden beïnvloed.
Ze worden verleid om steeds weer nieuwe kleding te kopen en bij te blijven met de nieuwste trends.
Hun beïnvloedbare koopgedrag en de keuzes die ze daarin maken zijn hebben grote impact op onze toekomst.

Vanuit dit probleem creëerde ik NYDNI, een anti fast-fashion collectie waarbij de 3 R’en van duurzaamheid de rode draad zijn in mijn ontwerpproces:

- Reduce: Verminder wat je koopt; ik koop niks nieuws voor de collectie.

- Re-use: Kleding van anderen overnemen die nog waarde heeft.

- Recycle: Kledingstuk niet meer draagbaar? Gebruik het in een andere vorm.


NYDNI is een statement collectie waarmee ik aandacht wil vragen voor hebzucht, de constante drang om meer te willen bezitten en de weggooimaatschappij. Als je de collectie van NYDNI bekijkt wil ik dat je je koopgedrag heroverweegt; heb je het echt nodig? Zo ja, maak een bewuste keuze wát je koopt. Mijn collectie representeert lokaal, tweedehands en duurzaam.












Josje Hudig
josjehudig@hotmail.com



‹ back to the graduates