Marin Kalkhoven

BLINDELINGS

Packaging design betekent voor mij mijn creativiteit zo goed mogelijk inzetten voor het ontwerpen van visuele branding elementen die de aandacht trekken en de boodschap overbrengen. Voor mijn afstudeerproject heb ik een nieuwe fascinatie ontdekt: ontwerpen voor slechtzienden en blinden. Deze nieuwe richting biedt me een intrigerende uitdaging, aangezien het vraagt om het creëren van (emotionele) ervaringen die niet afhankelijk zijn van visuele prikkels.




Ik geloof dat design toegankelijk moet zijn voor iedereen, ongeacht beperkingen. Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat er een grote kloof bestaat tussen het traditionele ontwerpproces, dat gericht is op visuele aantrekkingskracht, en de behoeften van slechtziende en blinde consumenten. Uit de gesprekken met blinden en slechtzienden over dit onderwerp bleek dat braille voor hen een belangrijk onderdeel van een verpakking is, maar dat het vaak ontbreekt.





Het ontwerpen voor slechtzienden en blinden vereist een totaal andere aanpak. Bij mijn project ligt de nadruk op tactiel ontwerp. Mijn collectie bestaat uit vijf verpakkingen in verschillende assortiment categorieën. Ik heb gestreefd naar unieke verpakkingen die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook een totale tactiele beleving vormen. Hierdoor hoop ik de discussie op gang te brengen over hoe in de toekomst bij verpakkingsontwerp meer zintuigen gebruikt kunnen worden.










Marin Kalkhoven
marinkalkhoven@gmail.com
Instagram: @marinkalkhoven


‹ back to the graduates