Milou Bakker

REDEFINING 
GEN-Z’ SPACE

‘Generatie Z, opgegroeid in het digitale tijdperk, ervaart persoonlijke ruimte op een manier die fundamenteel verschilt van eerdere generaties’. Is dat echt zo? En hoe meet je dat dan? Deze vraag vormt de kern van mijn afstudeerproject ‘Redefining Gen-Z’ Space’.




In een wereld die nog herstelt van de COVID-19-pandemie, is het cruciaal om te begrijpen hoe ik en mijn leeftijdsgenoten onze persoonlijke ruimte ervaren, definiëren en beschermen. Mijn onderzoek probeert antwoord te geven op de vraag: “Hoe breng ik via een serie ruimtelijke experimenten de problematiek rondom persoonlijke ruimte bij Gen-Z in beeld?” Door interactieve experimenten onderzoek ik welke factoren de persoonlijke ruimte van Gen-Z beïnvloeden. Daarbij moet je denken aan ruimtelijke indeling, emotionele ruimte en sociale interacties. Daarnaast onderzoek ik de invloed van digitale technologie en virtuele interacties. De experimenten die uitgevoerd zijn met VR, visualiseer ik door verschillende mediavormen te gebruiken.





Het doel van dit project is inzicht bieden in de complexe dynamiek van persoonlijke ruimte voor Gen-Z. Door deze generatie te bestuderen ontstaan er nieuwe ontwerpbenaderingen die hun behoeften en ervaringen respecteren. Op basis van de resultaten heb ik 10 principles for Gen-Z’s personal space ontwikkeld. Mijn onderzoek laat zowel de uitdagingen als de mogelijkheden zien die ontstaan door de relatie van Gen-Z met fysieke en digitale ruimtes. Zo wil ik ontwerpers inspireren om zowel deze fysieke als digitale ruimtes te creëren die bijdragen aan het welzijn en de sociale interactie van mijn generatie.






Milou Bakker
milounaomi@gmail.com
Instagram: @milouu.b | @lauwdesignstudio


‹ back to the graduates